Monday, April 18, 2016

DAY TRIP GUNUNG NUANG VIA HULU LANGAT 2016

Assalamualaikum , Okay , jom cerita pasal Gunung Nuang pulak . Ada benda yang bila kita buat , tak boleh nak stop . Asyik nak buat je . Contohnya , daki gunung . Kekeke .

Gunung Nuang . Tak tahu kenapa Gunung ni memanggil-manggil betul dalam ingatan .

Okay trip kali ni . Kita ada abang sekali . Yeay !

Sebelum mulakan al-kisah day trip ke Gunung Nuang ni .....

Ni ada sedikit info mengenai Gunung Nuang (Macam biasa cari dari en. google lah kan)
- Gunung yang tertinggi di Negeri Selangor(wow i'm so excited !)
-Ketinggian 1493m/4898ft dari aras laut
-Terdapat batu penanda pemisah Selangor dan Pahang
-Terdapat 2 base camp -Kem Lolo & Kem Pacat

Dan sedikit info tambahan dari saya :
-Seeloknya mulakan perjalanan seawal 7 pagi (paling lewat 7 pagi sebenarnya) , ni dah kira jenis yang macam kami , banyak berhenti rehat ye
-Waktu turun paling lewat dari Gunung Nuang adalah jam 1400hrs . Ni dah kira ngam2 boleh sampai gerbang dalam keadaaan cerah lagi sambil santai2 .

Barang2 yang perlu di bawa :
-Kasut yang bersesuaian (lesson learn,akibat pakai kasut yang tak sesuai , kuku den nak tercabut lagi)

-Sarung Tangan (penting ye , bebas sikit nak pegang itu ini , selain mengelakkan terkena duri2)

-Pakaian yang bersesuaian (sepersalinan pakaian , untuk tukar bila dah keluar hutan nanti)

-Topi (Elak panas melampau , elak cahaya matahari , elak lain2 kekeke)

-Minyak panas dan ubat krem (penting sangat ye lagi2 kalau kaki cepat krem)

-Lampu picit (in case malam baru keluar)
-Ape lagi eh
-Makanan & Minumam secukupnya (Makanan kitorang bawa nasi goreng dan roti , air pula 3 botol besar untuk 2 orang , itu tak cukup okay haha)
-Segenggam semangat yang kuat untuk sampai ke puncak . Ni dapat bagi lebih pun bagus
- Okay paling penting , Camera onnnn ! hehehe

Perjalanan Kitorang :
0640hrs - Sampai di parking kaki Gunung Nuang
0700hrs - Betul2 depan pintu gerbang masuk ke Gunung Nuang (Sepatutnya di kenakan bayar RM1 seorang , tapi kitorang tak jumpa tempat tu)
-Perjalanan dimulakan
1240hrs - Sampai di Puncak Pengasih
-Makan , tenangkan fikiran , refresh mental
1250hrs - Teruskan perjalanan ke Gunung Nuang
1340hrs - Sampai di Puncak Gunung Nuang !
1400hrs - Turun ke Kem Pacat
1620hrs - Sampai di Kem Lolo
-Makan satay free , mandi manda , borak2
1700hrs -Teruskan perjalanan ke pintu masuk
1840hrs - Sampai di pintu masuk dengan selamat dan masih cerah . Hehehehehhe . Alhamdulillah .

Gambar ni aku ambil dari internet , Salah satu rujukan dan pemberi semangat kekekeke .

0700hrs . Are you ready my hiking partner ? Acad and Abang with Me . Yeay !
Okay masing2 muka semangat kemain , time ni semangat bukan segenggam , Bergenggam-genggam ni. Disebabkan terlalu semangat , tak sampai 10 minit jalan , dah nampak satu simpang kecik . Haaa . 3 orang ni blur mana satu jalan . Sampailah ada mat salleh lalu . Tunjuk jalan yang betul . La rupanya , track direct je ikut laluan jalan simen yang ada tu . Sampailah jumpa jalan tanah2 .

First time tengok ulat gonggok besar salah satu punca berhenti lama . Ni semua buat alasan nak rehat lama2 ehhhh . Hahahaha .

Disebabkan terlalu penat dan tak boleh layan track dia yang nampak sempoi tapi senyap2 tikam kaki ni . Kitorang pun berhenti rehat setiap kali nampak pondok2 ni . Kat setiap pondok tu akan ada tulis berapa lama lagi nak sampai ke Kem Lolo . So semangat sikitlah !

Eh apa ni , jangan berhenti lama2 , kita kerja timing . Hahaha . Nasiblah pergi dengan den .

Buat ape tuuuuuu. Okay setelah hampir 2 jam perjalana , Akan jumpa sungai ni , ape lagiii . Cepat basuh mukaaaa .

Dah2 jom teruskan perjalanan , sesat pulak . Hahahahaha , track nak ke kem lolo kena lalu sungai ni , tak yah ler susah2 pergi sampai belakang paip air tu macam kitorang ni ha . hahahaha . gigih taw dah panjat tinggi2 kat bukit belakang tu , sekali nampak orang lain kat seberang sungai . Hahahahaah .

Bawah tu ada air terjun . Weeee .

Sungai Kedua yang perlu diseberangi . Lawaaaaaaa . Eh kau nak apa bang .

0910hrs - Kem Lolo , salah satu punca air , sebelah ni ada kawasan perkhemahan . Air sangat jernih , ikan2 yang manja gigit2 kaki kita pun adaaaaa .

Okay brader ni selalu naik sini bawak group2 atau pun beliau akan pergi training sebelum dia perlu bertugas . Tak2 sekarang nak cerita pasal anjing ni . Haaaa ni la kiki . Tadi masa otw naik , Kiki duk terpacak tetengah jalan . Bak kata brader ni kiki tak kacau orang pun . Kiki dari kecik dah diajar naik atas . Biasanya dia akan turun follow orang yang paling last turun dari Puncak Nuang ni . Ada 4 ekor coklat . Nampaknya Kiki je rajin masa tu . Dan 1 lagi warna hitam . Abang dengan acad ada nampak tapi masa otw . Brader ni kata yang hitam tu macam dah liar . Tak terjaga .

Anjing2 ni akan menyalak kalau ada something . Contohnya macam ATM . Kalau dah dengar anjing2 ni tak berhenti menyalak tu cepat2 lah chow yer .

Sekarang ni cita dia bila nak sampai niiiiii

Sign Board Kem Pacat

Yahooooo dah sampai Kem Pacat

Beza kan kita ambil gambar orang , dengan orang ambil gambar kita . Sabar jelah . Ni salah satu port famous untuk bergambar ye .

Oh ye di Kem Pacat ni pun ada camp site jugak .

Masa untuk teruskan perjalanan ke Kem Pengasih Guys  . Okay Abang terpaksa stay dekat kem pacat je sebab kaki dah cramp tak boleh nak teruskan perjalanan . Diorang pesan , kalau sampai kem pacat kaki dah cramp , better jangan teruskan sebab nanti lagi perit kat atas tu . Kaki nak guna lagi nak keluar pulak kan . Don't worry , dekat kem Pacat ni ramai orang . Ni memang last point kalau diorang tak nak teruskan sampai ke puncak . Orang2 camping pun ada waktu ni .

Lalu abang pandang ke arah Acad dan berdekah dekah beliau gelakkan Acad sebab terpaksa dipaksa ikut aku naik atas . Hahahaha .

Kalau bab2 mendaki biar sampai puncak ni , Acad tahu dah aku macamana , kalau kata aku nak , maknanya nak lah . hahahaha . Nak tak nak , bergaduh bertumbuk pun dia akan pastikan sampai atas dengan selamat . Kekekekeke .

Sampai di Kem Pengasih . Huaaaaa . Lapar lepas gigih susah payah panjat liku2 nak ke kem pengasih ni . Ha kau bergenang air mata perempuan den .

Fiqa be like :
Tengah panjat2 , blank macam sistem out , tengok Acad . Sambil muka nak menangis air mata bergenang
Acad : Awak kenapa ni
Toleh belakang , air mata bergenang , peluk batu
Fiqa : takde pape saya gayat je.......(perrrr masa lompat2 air tejun , jambatan perhentian tak sedar diri pulak gayat ke apa!)
tik tik tik air mata menitis
Menangis keeeeeeeeee hahahahahahahahaha
Gila kau tak sedih, teringat aku track sebelum sampai ke pine tree tu , kena panjat batu hampi 85degree tu . Menggigil kepala lutut ni haaaa . Ni kan pulak nak hadap sejam lebih track macam tu sebelum sampai Puncak Pengasih .

Apapun perjuangan perlu diteruskan , tanpa toleh belakang . Masa ni sokongan mental amat diperlukan . Tapi apakan daya , cik abang bagi sokongan macam askar takde belas kasihan langsung . Kuikuikui . So jangan berangan lah nak merengek ke apa .

Dalam perjalanan , berapa kali berhenti , tak terkira , kebetulan time kitorang ni kejap couple indian ni berhenti kejap kitorang . Jadi sama2 slow2 . huhu .

Puncak Pengasih yang takde belas kasihan langsung......Masa kat sini , Acad tanya nak teruskan ke , aku tanya dia , dia tanya aku balik . Aku pun ambil keputusan nak naik atas sebab timing macam ngam2 ni . So budak dua orang ni pun teruskan lah perjalanann......

Dari Puncak Pengasih ke Puncak Nuang , track dah santai , tak hard core macam tadi . Sempoi2 bahasa , kekadang tu gelap ingatkan nak maghrib dah , angin2 sepoi2 bahasa , sejuk sangat dan ada lah sikit2 mossy macam kat mossy forest . Tapi tu lah , sungguh aku tak sangkat ini kali pertama trip aku gambar tak sampai 100 . Hahahahahahah . Time ni dah tak peduli dah semua tu .

Ha masa tu dalam ingatan , ''kenapa lah aku susah2 buat semua ni , kalau diving takde susah macam ni'' hahahaha beb mental kena kuat , Jangan fikir nak turun macamana lah masa ni kalau tak boleh terduduk .

Sebenarnya boleh je nak datang balik , tapi masa tu , aku cakap dengan Acad I will never come back to this hell ! hahahahahaha . What the fish , sekarang aku dah rindu penangan gunung ni . First time aku nak rasa lagi sakitnya mendaki tu buat kali keduaaaa . Huaaaaa .

Nampak brader2 ramai2 muka segar nak turun dah
Acad : Bang berapa lama lagi nak sampai ni *muka bengang*
Brader2 : Kat atas tu je dik dah dekat sangat

Perrrr toleh atas...dah sampai rupanyaaaaaaaa . Alhamdulillahhhhhhhhhh !!!

Buka bag
Ambil roti
Makan

Dah nak turun kot baru ambil gambar . Bukan fiqa ni selalu laju je nak tangkap gambar . hahahahaha .

Aku harap kita tabah hadapi rintangan dalam hubungan macam kita tabah nak sampai puncak gunung . Saling support satu sama lain , tak benarkan ada sifat putus asa . Bagus2 . kekekeke .

Sampai je atas aku terus tersenyum . Sambil borak2 pasal G7 . kekekeke . InsyaAllah .
Setelah puas dengan pemandangan dan udara kat atas ni . Rehat kejap .

Dah pukul 2 , tadi dah tanya brader tu siap2 , selewat lewatnya turun dari Puncak Nuang ni pukul 2 , ni memang jenis slow macam kitorang ni ngam2 sampai lah .

Sebenarnya , putih2 tu kabus boleh nampak bukit bukau sebelah sana . Disebabkan kabus tebal . Tak nampak apa samar2 je kalau guna mata kasar .

Adik yang baik snapkan gambar untuk abang tengok . Tapi baik ke adik bila terbawa semua makanan naik atas ! kakakakakaka . Kebuluran la abang aku kat camp pacat tu !

Perjalanan kebawah diteruskan macam timing kat atas tadi..... Turun lebih laju sebab ikut rentak hikers2 tegar yang belari2 . Memang cucuk habis time ni follow diorang . Huhuhuhu . Meloncat-loncat kau .

Jom pulang

Balik abang ni mengidam sangat nak mandi kat sungai Kem Lolo ni . Ha ambillah . Mandi naik beku kaki ni berendam .
Siap dapat makan satay lagi tu . Hahahaha .

SAAT PALING GEMBIRA BILA JUMPA BALIK TREK BERSIMEN NI. HUAAAA HUA HUAAAAAAAA

Ape je tak rasa , sampai buka2 kasut , gara2 salah pilih kasut . Mencengkam kuku betul kasut yang aku pakai ni . Dahlah kuku tengah sakit , buka kasut tersepak batu pulak . Adoi azab dia tuhan je tahuuuu .

Yeay dah dekat . Makan pukul 1840hrs ngam2 lah kitorang sampai balik kat pintu masuk tadi . Anjing2 berkeliaran , Pakcik aiskrim jual aiskrim , tapau 1 ! dan yang lain sedang kemas2 diri .

Kepada abang , jangan pernah serik , buat lagi sekali biar sampai puncak ! Nasib baik kau abang aku je , kalau tak kau dah terima nasib sama macam acad kena paksa naik puncak ! kekekekeke

Kepada Acad , Thank you sebab tak pernah menghampakan ! hehe

Apa aku dapat lepas daki gunung ni
Aku dapat pengalaman baru nak cerita dekat anak2
Aku dapat belajar erti susah payah nak capai kejayaan
Aku dapat hidu bau hutan
Aku dapat lepaskan geram
Aku dapat share cerita ni dan buat orang lain geram nak pergi sana jugak ! kekekeke
Aku dapat macam2 benda yang orang lain mungkin tak dapat . Alhamdulillah
Mengenal lebih lagi pasangan yang bakal menjadi suami . Sabar ke tak sabar haaa sikapnya tu hehe

Apa pun aku bersyukur sebab minat aku ke arah benda2 ni . Setiap kali naik gunung , diving , buat benda2 yang aku suka , aku akan rasa puas . Tersenyum lebar . Sebab aku masih diberi nikmat dan peluang melihar semua ni . Alhamdulillah . Aku rasa sedih bila tak dapat buat semua ni . Satu perasaan yang tak boleh nak terangkan . . . . . . Kalau boleh , aku nak teroka semua tempat sebelum semua berubah jadi hutan konkrit......

Aku harapkan lebih , tapi . . . dah tiba masa . . . Maybe this will be my last hiking trip this year . . . .(aku cakap mungkin ha , tapi aku ni kan degil orangnya ! Cubalah , kalau boleh , bolehlah , tak boleh kau akan nampak aku naik sana sini lagi hahahahahaahahha)  Tutup mata dan fokus satu benda dulu buat masa ni , itu macam apa yang orang sekeliling nak . . . Mungkin dalam buat keputusan , tak boleh terlalu pentingkan keinginan diri . . .  Takpe benda yang mula2 tak ikhlas . . . . . Lama2 akan ikhlas . . . Tak lama pun kejap je . Wait for me . . . Next year aku akan buat come backkk !! Hiyahhhhh marilah fix kan diri dengan berjogging di hujung minggu . Chia chia chiaaaaa . . . .

Kejap apa yang rasa perit ni .

*Kesat Hingus*

Bye semua . See you next year . . . .