Monday, June 8, 2015

MOSSY FOREST PART II

Assalamualaikum . Sambungan Part ke dua yang mengambil masa lama untuk disiapkan . Hehe . Inilah jadi bila orang yang buat kerja ikut mood . kekeke . 

Disebabkan kitorang bertolak tengah malam jam 12 macam tu , pukul 5 esoknya jugaklah sampai ke Cameron . Kitorang singgah di salah satu masjid untuk solat dan tukar pakaian . Then settle semua breakfast dulu ! Dia punya sejuk toksah cerita ! Nak menangis pun air mata keras ! haha . 

Memulakan perjalanan ke kaki gunung dalam jam 7 pagi . . . . .  

Bila bawa kereta sendiri sampai ke kaki mossy forest ni janganlah ada istilah sayangkan kereta ye . Mental fizikal kena kuat . Whyyyyyy . I'm driving manual car that time . Dia punya jalan mencanak mendaki wa cita lu . Huaaaa . Tak cukup oksigen bernafas nak control gear . Hahaha . Alhamdulillah sampai dengan jayanya . Weheeee !

Tempat dari ladang teh nak ke kaki gunung ni lebih kurang 30 minit . Lebih-2 lagi untuk kita yang memandu sendiri , every selekoh kena lah hon-hon . Tapi bagusnya naik awal pagi ni takde kenderaan yang turun . So potensi nak bertembung dengan kenderaan lain takde . Jalan pun satu lorong je . Kalau tak biasa memang . Erghhh. But believe me , you can do it . Cewah . 



Yeay dah sampai ! Untuk pengatahun bermula dari 1 Mei 2015 akan dikenakan bayaran masuk ye . 

Ini makcik yang always bawa tongkat sakti kemana mana . Sebab bagi dia . Tak semua benda kita akan ingat sampai bila-2 . Dengan adanya gambar dan video adalah kenangan tu tersemat . Hehe . Kena kerek-2 sikit dengan cik abang and adik-2 ni . Haip ! Cepat stretching dulu !
Time ni hidung rasa beku dah haha 


Gegirl 1 Nadia a.k.a Kepochi

Gegirl 2 - Dill

Gegirl 3 Err 



Mulakan dengan bacaan doa yer kawan-2 semoga selamat dalam perjalanan . 
Untuk pengatahuan , kitorang naik tanpa guide . Just follow the track . Always take care of each other . Insya Allah nothing happen :) As my post before , bila pergi sendiri kenalah pastikan timing kena ngam :) Kitorang mula naik puncak around 8 a.m .

3 perempuan yang ada gigih nak tawan Gunung Irau . The view . 



Nadia and Dill sempat pulak sweet-2 :P

While waiting diorang tangkap gambar . 

Sebelah Pahang , sebelah Perak . 


YOU CAN FALL IN LOVE AT FIRST SIGHT WITH A PLACE AS WELL AS A PERSON <3
The View Guys . Please . You gusy should go there to !



Mak Cik yang leka bervideo . Ini pesan saya , Awak pergi satu tempat tu masa tu belum tentu awak akan ke situ semula . Jadi bagi aku , it's okay to stop and take a picture for a while ! At least same time boleh rehat sekejap . Janganlah bila kawan tangkap gambar kita sibuk kata . 'Kalau asyik tangkap gambar bila nak sampai' . Like , hello . Kalau tangkap gambar pun sampai juga lah . Haha . 
Hati tak berhenti ucap subhanallah . Ya saya terlalu teruja dengan apa yang ada depan mata . Dan awak paham-2 lah muka excited saya macamana kan :)
Subhanallah . Bersyukur dengan apa yang kita lihat . Gunakan kuhdrat yang ada untuk melihat keindahan Ciptaan-Nya selagi kita diberi peluang :)
Untuk pengatahun , mula perjalan ni memang ada titi kayu . Jauh juga . So mana-2 yang rasa belum ready nak tawan gunung Irau dapat habiskan titi ni pun dah bersyukur . Dia punya lawa macam kau dah dekat tengah mossy forest . Seriously !
Yes , habis je titi kayu . Perjalanan extreme kau akan bermula :) See itu gunanya sarung tangan . Berpaut sana sini dekat akar .

Yes I'm that girl . I do what I like. I do what I want . I just do it . I do crazy thing like jumping , hiking , diving because it make me happy . Takde benda boleh beri kita kebahagiaan kalau kita tak cari jalan untuk dapatkannya :)  Bab duit jangan berkira . Kalau kau terlalu berkira dan takut duit kau habis , percayalah kau takkan dapat merasa keindahan dunia ni . 

Yes as you can see . The use of your shoes . Hehe . Tak perlu pakai nike ke apa ke . Sia-sia . Bila kau pakai kasut getah kau boleh redah dengan jayanya . Hehehe .


Ingatkan dah nak sampai . Rupa-rupanya . Hahahahaha . Seriously time ingat dah dekat sangat dah :P






Perempuan-perempuan yang happy . Lagi satu akak nak pesan yer adik . Apa yang penting . Kerjasama antara satu sama lain . Kita masuk tanpa guide . Apa-2 jadi kita tanggung . Jadi memerhati antara satu sama lain amatlah penting . Bila sorang berhenti semua kena berhenti . Yang depan jangan tinggalkan kawan terlalu jauh ke belakang . Hello kalau nak cepat je semua benda . Pergi masuk hutan sensorang lah . Hahaha . Yang belakang pula . Sentiasa perhatikan yang depan . Macam dalam air jugaklah . Ada buddy sistem gitu . Hehehe .


Macam pendakian kali ni pun , kalau tak aku yang kat depan , Acad akan berada di depan . Salah sorang akan ada dekat depan dan belakang .  Mungkin sebab kami dua lagi tua dari adik dua orang ni so tanggungjawab nak pastikan diorang selamat dan okay dalam perjalanan tu tinggi sangat :)  Siapa kata kalau pergi dengan kekasih asyik nak berkepit . Not so me okay . Even he try to help me each time . Thanks awak :'p  Untung awak dapat saya yang tak merengek and tak suka ditolong ni a *cuba angkat bakul sendiri* Haha Yes , mestilah . Dia pun nak menikmati keindahan jugak , kalau nak melayan kerenah kita je tak kemana . So girl ! Please berdikari. Hehehehhe .

Macam aku ada bagitahu dalam entry sebelum ni , yang kau takkan jalan dengan keadaan yang senang . Maksud aku , kau kebanyakan nya berpaut dengan akar-2 kayu yang besar gila .Yang pasti kau akan turun naik turun naik bukit . Yang stamina itu penting !

Dalam perjalanan , kau akan jumpa beberapa orang . Yes for sure , mereka berkemungkinan berpatah balik atau pun dah berjaya habiskan dan dalam perjalanan turun . Bagus bila kau jumpa dengan yang dah dalam perjalanan turun lepas berjaya sampai ke puncak . Sebabnya ? Diorang akan bagi kau semangat untuk kau teruskan perjalanan .

Tipulah kalau dalam perjalana takde rasa nak balik , kau bayangkan kau jalan tak sampai-2 . Hahahah . Bila ada 2 -3 orang dah give up bertembung dengan kau . Diorang akan cakap benda yang boleh buat korang rasa nak patah balik . Kitorang  pun alami benda tu . Bila orang dah kata itu ini , memasing pandang antara satu sama lain . Like 'krik krik krik' hahahahaha

Weyh ? Apa korang gila ?  Dah 2 jam perjalanan nak patah balik . Sungguh tak berbaloi . Pedulikan orang kata ! Ayuh berusaha :)

At last . . .

Ops , belum at last lagi :P


Setelah 3 jam pendakian , Yeay we did it ! Sekarang dah sampai kat Mini Irau . Baru Mini Irau okay . Heheheh . Dekat sini ada tapak perkhemahan . Aku bukan saja teruja dengan keindahan hutan ni malam aku teruja tengok makcik-2 dan pakcik-2 tidak terkecuali adik-2 yang around darjah 3 - 4 ada dekat atas ni . Wow , Nothing impossible ! Kenapa diorang boleh buat kenapa kau tak boleh . Renung-renungkan :')

Masa untuk makan tengahari guys :) Dah sampai sini barulah kau jumpa ramai orang . Hehehehehe . 

Lunch time before teruskan perjalanan ke gunung Irau 


Muka sememeng dedua :'P Siap-2 bagitahu group berapa lama kita nak berhenti sebelum teruskan perjalan balik . So they can prepare . Kitorang lepak sini dekat nak setengah jam jugak . Almaklumlah . Masing-masing dah excited nak naik atas lagi-lagi bila pakcik-2 tu da cerita macamana lawanya perjalan nanti . 

Let's start !

Jantungku dup dap dup dap dalam kesejukan . Sambil mulut ternganga tengok sekeliling 

As you can see . So mossy



Disebabkan suhu sejuk , dahan dahan dipenuhi . . . .

Tak lepaskan peluang k nak bergambar dengan gaya kerek . haha

You see it . I told you . Aku tak menyesal datang sini :)




Sakit kepala ke bang layan perempuan-perempuan ni semua haha




Antara halangan yang perlu dilalui

Panjat dill jangan tak panjat



Kemain cik kak . Siap duduk bagai . Hehehehe . 

Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

 Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

 Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

 Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

 Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

Antara gambar yang berjaya di crop dari video 

Setelah lebih sejam . . . . Kitorang pun sampai ! 

Yes! Alhamdulillah !


Sarung tangan dah macam belacan . Bag turun termurun dari zaman ayah layan moutain bike dan sebotol air isotonic untuk tenaga :)

Nadia siap suruh panggil heli bawa dia turun bawah :P 
Guys bila ada dalam group yang rasa nak putus asa kita as team bagi semangat kat dia untuk teruskan . Aku takkan tinggalkan depa . Huaaaa . Semua orang mesti boleh kalau yakin dengan diri sendiri . 
Contoh kata semangat yang kau boleh bagi 'Eh dah dekat dah dekat' walaupun hakikatnya masih jauh :'P

Yes ! Look . She did it ! 

3 Perempuan dan sorang lelaki berjaya juga akhirnya . Eh mana lelaki tu :'o 


Oh lelaki tu menggunakan peluang yang ada sebaiknya untuk berehat . Hehehehe . Tidur duluuuuuu . Berhenti dalam setengah jam :) 

Psst :  Hai awak yang jauh disana . Cepat balik . Ingat tak awak janji bila saya dah sembuh dari eksiden kita boleh pergi daki gunung lain pulak . Saya tunggu ni . Thanks . Sebab sentiasa sekepala segila dan segigih saya nak layan benda ni semua . Kita semua ada seseorang yang boleh layan kita punya gila . Yes . Him . Be my travel partner forever please <3 <3

Ada adik yang dah tak larat sampai muntah :p

Kau bayangkan kalau kau pakai kasut nike korang :'/ 




Happy Girl

Okay dalam pukul 1 kitorang memulakan perjalanan turun kebawah . Bismillah . 


Apa ni . Tahu tak . Tahu tak . 



Dahi pun boleh lah . Tengok kitorang baru keluar dari lorong belakang tu !

Aku dapat rasa kita dah dekat ni .Aku dapat hidu . Hahahahah

Perjalanan balik bagi aku perjalana yang penuh dengan kelucuan . Hehehehe . Kau bayangkan semua dah kepenatan , benda paling kau carik adalah anak-anak tangga yang awal tadi ! Nampak tangga tu bagaikan nampak katil !

Hahahaha , rasa macam dah dekat rupanya jauh lagi . 4 Jam naik . So 4 jam jugaklah turunnya :)

Yes dah sampai tangga ! Dari tangga bawah ni nak ke atas adalah dalam 10 minit ni :P

Alhamdulillah misi pendakian kali ni berjaya . Ye iyanya dirancang last minit dan kos nya jugak tak tinggi . Apa yang kau dapat ? Itu terserah pada kau macamana kau menilai sesuatu . Bagi aku , walaupun keletihan , aku hargai sangat dan aku gembira tanpa rasa sedikit menyesal pun :) 
And alhamdullilah , wa ada best partner berjaya even mereka manja-2 orangnya . I'm happy with them . Nadia and Dill . Where's to go next ? Bukit Tabur berterabur disebabkan aku terlibat dalam excident yang menyebabkan wa punya kak hampir berminggu tak baik ;'( 

Takpe next time plan balik yer adik-2

Aku dapat tengok keindahan ciptaan Allah , dalam masa sama aku dapat satu pengalaman baru . Lagi kerap kita buat benda tu lagi banyak benda kita boleh belajar dari sesuatu benda tu .

The important think . Do whatever you want . Jangan fikir pasal duit . Ingat duit boleh kumpul bila habis . Tapi tenaga tak . Selagi ada tenaga gunakan untuk buat apa kau suka. Dalam apa pun kita buat , jangan cepat mengalah dan sentiasa berdoa supaya semua berjalan macam yang dirancang :)

Bila kau rasa kau nak benda tu , buat je . Bila kau dah buat . Jangan pernah menyesal . Sebaliknya bangga dengan diri sendiri dengan apa yang kau dah buat . Ada paham ? Hehehehe 

Sekian itu sahaja untuk episod mossy forest . Assamaualaikum . 



No comments:

Post a Comment